بؤلوم : Kenger
جمعه 18 اسفند 1391     یازار : Fuzuli
+0 به یه ن
در ۳۰ كیلومتری شمال غرب ماكو در دامنه ارتفاعات بالای ۲۰۰۰ متری، منطقه ای سرسبز و ییلاقی با ۳۳ روستا، به مركزیت آواجیق قرار گرفته است كه سردسیر ترین و مرتفع ترین شهر ایران به حساب می آید و ساكنین آن را توركهای قره پاپاق تشكیل می دهند.

آواجیق به معنای آبادانی كوچك، متشكل از آوا یا اووا، در زبان توركی به مفهوم آبادانی یا محل سكونت می باشد و “جیق” پسوند تصغیر می باشد كه در سایر مناطق ماكو مانند باخچاجیق، قالاجیق و به به جیق نیز وجود دارد.
 
قبل از رژیم پهلوی مناطق زیادی در ایران بویژه آذربایجان با پسوند آوا یا اووا مانند ایسلام اوواسی، حسن اوواسی، زوراوواسی، مئشه اوواسی، یورغون اووا و… وجود داشتند كه در راستای تغییر هویت توركی به اسلام آباد، موش آباد،حسن آباد، زور آباد و یورغون آباد تغییر یافته اند؛ كلا اكثر مناطق در آذربایجان كه پسوند آباد را به خود گرفته اند تغییر یافته آووا یا اووا هستند.
 
به گزارش خبرنگاران اؤیرنجی سسی مدتی است كه بخشداری آواجیق در اقدامی عجیب و بدون هیچ توضیحی نام آواجیق را به “دشتك” تغییر داده است، واژه مجعول دشتك كه از نظر معنا و مفهوم هم هیچ ارتباطی با آواجیق ندارد با چه منظور و به چه دلیلی جای آواجیق را آن هم فقط در بخشداری به خود گرفته است؟! مسئله ای تعجب و اعتراض مردم منطقه را بر انگیخته است.
 
حالا سئولی كه مردم اهالی از بخشداری دارند این است كه مگر واژه آواجیق چه عیب و مشكلی داشت كه مسئولین محلی به خواست و مصلحت خود به شعور مردم منطقه اهانت كرده و در راستای سیاستهای هویت زدایی سیستم تورك ستیزی رضاخانی قدم برداشته و آلت دست مركزنشینان شده اند؟!  
آیا آواجیق هم مثل خلیج فارس جزء جغرافیای این مملكت نیست!!!
 
تغییر نام آواجیق به واژه مضحك دشتك توهین به مردم و به سخره گرفتن هویت مردم ساكن آن منطقه می باشد، بهتر است مسئولین محلی به جای دست اندازی و بازی با واژه و هویت منطقه كمی هم به مشكلات اهالی آواجیق از قبیل بیكاری، نبودن جاده آسفالت ماكو-آواجیق،آب آشامیدنی بهداستی و زراعی و غیره بپردازند.
http://www.heyderbaba.com/haber.php?id=457

http://yanlizbirqiz.blogfa.com http://azyurd.blogveb.com/