بؤلوم : Kenger
دوشنبه 31 تیر 1392     یازار : Fuzuli
+0 به یه ن

قوشا حاماملار :
حمام دوقلوی حاج معین الدین در كوچه ی تكیه اصغریه به طرف توپ-آغاجی( اداره میراث فرهنگی) در منطقه پرتراكم انسانی و اقتصادی در نزدیكی سایت بازار پائین ( آشاغی باش) كه به خاطر عدم توجه یكی از این حمامها در اوائل بعد از انقلاب مخروبه شد و دومی به مرور خراب و توسط شهرداری مسطح گردیده و تبدیل به میدان میوه فروشی به صورت غرفه بندی شد.


_

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=479554848797671&set=a.260574607362364.64615.257247621028396&type=1&theater

بؤلوم : Kenger
دوشنبه 31 تیر 1392     یازار : Fuzuli
+0 به یه ن

نام اورمیه را به شكل اور(و)+مو و یا اور+مه تقطیع میشود
١- "اورو " در زبان سومری كه از طرف عده ای زبانی خویشاوند با زبان توركی و یا پروتوتورك در نظر گرفته می شود، به معنی شهر و آبادی است. نام دو عدد از مهمترین شهرهای سومری "اور" (المقیر فعلی در جنوب بغداد) و "اوروك" (ورقه فعلی) بوده و احتمال داده می شود نام كشور عراق نیز یادگار كلمه اوروك سومری باشد . اوروق و یا اوروغ در توركی به معنی قبیله و یا گروه انسانی خویشاوند و در توركی معاصر به شكل اویروق به معنی تابعیت و شهروندی است.
٢- "مو " در زبان سومری (معادل شامو در زبان آكادی) به معنی بهشت و یا بخشی از آسمان-بهشتها و شاید به معنی باران است. "مه " نیز در این زبان به معنی معیارها و نرمهای فرهنگی و یا پرچمها و نشانه های این نرمها می باشد. بنابراین "اورومو " به زبان سومری به معنی "شهر بهشتی"، "شهر باران" و "اورومه" به معنی "شهر فرهنگ، شهر با فرهنگ" می باشد. نام اورومو به معنی شهری بهشتی با باور رایج در ادوار باستان مبنی بر قرار داشتن باغ عدن در آزربایجان همخوانی تمام دارد.

تایماز اورمولو



آچار سؤزلر : اورمیه,
+0 به یه ن
misho


به گزارش خبرنگار اویان نیوز در روزهای گذشته با آسفالت كاری كوچه های روستای معروف یام، اهالی روستا اقدام به نامگذاری و نصب تابلو بر سر كوچه های روستای یام نموده اند. این اقدام روستاییان با مخالفت دهیاری روستا مواجه می گردد . دهیاری روستا تمامی تابلوها با نام میشو را به میشاب تغییر می دهد . درسوال واعتراض روستاییان ، دهیاری روستا توركی بودن نام ” میشو” را علت مخالفت خود اعلام داشته است.

با توجه باینكه روستای یام در دامنه كوه معروف میشو واقع گشته روستاییان یام نیز نام “میشو” را برای كوچه های خود انتخاب نموده اند .

یام یكی از مناطق و روستاهای تاریخی مرند می باشد كه در تذكره ها ونوشته های اغلب مؤلفین در ارتباط با مرند بكار برده شده است . دكتر زهتابی عقیده دارد، كلمه یام مرند در زمان ساسانیان نیز وجود داشته است .

استفاده از این خبر فقط با ذكر منبع ” اویان نیوز ” مجاز است.

سابقه خبر دز اویان نیوز:

پارس آباد: بوستان خلیج فارس به ” آراز” تغییر نام داد

2

یكی از تابلو های نصب شده در این روستا

11

یكی از تابلو های نصب شده در این روستا

misho


http://yanlizbirqiz.blogfa.com http://azyurd.blogveb.com/