+0 به یه ن


گاه گداری در مسیر خریدن مجله یا روزنامه گذارم به سبزه میدان می افتد، افراد زیادی را می بینم که هر کدام با جعبه ای کوچک که در داخل آن تعدادی انگشتر چیده اند، مشغول فروش برای مشتریها می باشند و بعضی از آنها بساطی پهن کرده و مشغول فروش موبایل دسته دوم و بعضی با بساط کردن اشیا عتیقه، دوربین قدیمی دو چشم و دوربین های تک چشمی قدیم و سماورهای قدیمی با شکل و فرم های متفاوت و همین طور بساطی های تسبیح فروشان می باشد.
 این کار به ذاته بد نیست اما در کنار این به خاطر بیکاری فروش مواد خانه بر باد داده و فروش اشیا سرقتی دل آزار می گردد و نیز اجتماع بازنشستگان بر روی صندلیها و گفتگوی پیرمردان از رده خارج شده به قول خودشان و یا فرار کرده از خانه و یا شاید تفریح و سرگرمی پاتوق خود را با مقوایی در صندلی پیدا کرده اند و نگران روزهای آینده زندگی را سپری می کنند. هیچ کدام از اینها کافی یک پارک نیست اما آنچه که نادرست به نظر می آید ترکیب و درهم ریختگی است. اما ضلع شرقی سبزه میدان به نظر جالب می نماید بساطی کتاب و روزنامه فروشی که این بساط کتاب و دکه هدیتی است گرانبها که هرچه عمرش دراز باشد گواراتر است.
سبزه میدان قدیم هویت زنجان بود که متاسفانه با سلایق شهرداران و افراد غیرمتخصص و ناآشنا ویران گردید، شاید مسؤلین توجه نداشته باشند که هویت یک شهر تمام با داشته های قدیمی اصالت دارد نه با ساختن بنای جدید. هویت یک شهر با نام های قدیم با بناهای قدیم با درختان قدیم با کوچه های قدیم با غذاهای محلی با لباس محلی و با حرف های محلی و با اصطلاحات محلی شناخته می شود نه با...

بؤلوم : Kenger
شنبه 18 بهمن 1393     یازار : Fuzuli
+0 به یه ن

اورمو شهرینین قدیمی دروازالارینین آدی


اورمو شهرینین قدیم زامانان جغرافیایی و سیاسی باخیمینان دورومونا گؤره هر زامان اشرار حمله سینین هدف قرار تاپمیش بونا گوره قدیم زاماننان اورمو شهرینین دورونه دیوار چکیلیب و سگیز دروازاسی واریدی بو دروازالار بونان عیبارت دیر:

1- بالوو (سلماس) دروازاسی

2- عسگرخان دروازاسی

3- نووگئچر دروازاسی

4- یوردشاه دروازاسی

5- ارگ دروازاسی

6- بازار باش دروازاسی

7- سویوق بلاغ (خازاران-خزران) دروازاسی

8- توپراق قالا دروازاسی


بؤلوم : Kenger
شنبه 18 بهمن 1393     یازار : Fuzuli
+0 به یه ن

«تیکان تپه» چگونه به «تکاب» تبدیل شد؟ + سند



tikantepe2
دورنانیوز- سرویس تاریخی و فرهنگی: یکی از مناطقی که در آذربایجان نام آن همراه با هزاران منطقه دیگر از ترکی به فارسی تغییر یافته و هویت آن دگرگون جلوه داده شده است، شهرستان تیکان تپه واقع در جنوب استان آذربایجان غربی میباشد که مطابق با سندی که در زیر آورده شده است، بر اساس مصوبه فرهنگستان زبان فارسی و دستور وزیر معارف وقت، به نام جعلی و من در آوردی تکاب تغییر نام داده شده و همانطوری که در سند مشخص است نام رودخانه طاطائو (تاتائو) چای نیز به نام جعلی سیمین (سیمینه) جعل گشته است.

به گزارش دورنانیوز، با پایان حکومت هزاران ساله ترکان در ایران و آغاز حکومت پهلوی با توطئه و دسیسه غرب، فصل جدیدی از نازیسم (National Socialism) هیتلری این بار در مشرق زمین آغاز و رژیم پان فارسیستی پهلوی در جهت اجرای سیاست های یکسان سازی فرهنگی و ملیتی و نابودی شاخصه های هویتی ایرانیان غیر فارس زبان، اقدامات ضد بشری هم چون ممنوعیت صحبت به زبان مادری، جعل و تحریف تاریخ، تغییر نامهای جغرافیایی، سوزاندن کتب تاریخی و… را در دستور کار خود قرار داده و کشور را تا مرز تجزیه و نابودی پیش برد.

از میان اقدامات انجام شده از سوی این حکومت طاغوتی و ایران ستیز در راستای مبارزه با فرهنگ زبان و هویت ایرانیان غیر فارس زبان، میتوان تغییر اسامی و نامهای جغرافیایی را یکی از گسترده ترین و وسیع ترین تحریفات و جعلیات آن به حساب آورد، چرا که به سبب آن هزاران نام کهن و اصیل غیر فارسی و به ویژه ترکی در مناطق مختلف ایران و به ویژه در آذربایجان از نقشه ایران حذف و نامهای جدید، بی معنی و من در آوردی فارسی جایگزین آنها گشتند.

بنا بر اظهارات هادی بهادری...


بؤلوم : Kenger
جمعه 10 بهمن 1393     یازار : Fuzuli
+0 به یه ن

اورمیه،ارومیه یا اورمو؟

ur57787665

دورنانیوز- سرویس تاریخی و فرهنگی: نام شهر به صورتهای اورمیه – ارومیه – رومیه – ارمیه – اورومیه – اورمویا – اورمیا نوشته شده است ولی با مراجعه به اسناد ادبی و بررسی قراین که تنها به چند مورد از آنها اشاره شد آنچه بیشتر از همه به چشم می‏خورد واژه «اورمو» می‏باشد بنابراین اگر فرد منصفی باشیم و به آداب و رسوم و فولکلور اهالی نیز احترام قایل باشیم باید همان واژه «اورمو»« و یا حداقل «اورمی» به کار ببریم نه اورمیه و نه ارومیه و نه واژه دیگر.
مرکز استان آذربایجان غربی که امروزه اورمیه یا ارومیه خوانده می‏شود یکی از قدیمی‏ترین شهرهای کشورمان ایران است که بیش از چهار هزار سال سابقه تاریخی دارد.
در مورد نام این شهر نظرات مختلفی ابراز شده است و گویا یکی از قدیمی‏ترین نامهای آن چی‏چست بوده است (به نام دختر زرتشت و نظر به اینکه این شهر مهد زرتشت بوده) ولی بحث ما روی نام فعلی آن است که میان اورمیه و ارومیه سرگردان است به چند نظریه در مورد نام شهر اشاره می‏کنیم و روی هر کدام بحث مختصری خواهیم داشت.
۱- ساده ‏ترین تحلیلی که از نام شهر به عمل آمده و در کتب چندی به آن اشاره شده این است که آن را اورمیه دانسته به اور+ میه (میاه) تجزیه کرده‌‏اند و عقیده این تحلیل‏گران آن است که اورمیاه واژه‌‏ای عبری است. «اور» به معنی شهر (همانند اورشلیم) و میاه جمع «ماء» به معنی آبها و اورمیاه یعنی شهر آبها. همانگونه که اورشلیم به معنی شهر سلامتی است.
این نظریه بسیار ساده‌‏لوحانه به نظر می‏رسد و گویا مستمسک نظریه ‏پردازان آن اشتراک واژه «اور» در دو شهر اورمیه و اورشلیم بوده و در ادامه اشاره می‏کنیم که اصولاً (میه)ای در میان نیست تا تبدیل به «میاه» شود و این شهر در سابقه تاریخی خود جمعیت غالب یهودی نداشته که نام شهر یادگاری از آنها باشد.
۲- گروه دیگری بر این عقیده‌‏اند که این شهر سرزمین اورارتوها بوده است و نام اورمیه با نام اورارتوها در ارتباط است و از آنها باقی مانده است. این گروه اورمیه را قبول ...

http://yanlizbirqiz.blogfa.com http://azyurd.blogveb.com/